Rail Baltic Estonia, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Estonii, podpisała umowę na projekt połączenia portu Muuga pod Tallinem z powstającą Rail Baltiką. W sumie kontrakt obejmuje 16-kilometrowy odcinek normalnotorowej linii.
Dokumentacja obejmie 16-kilometrowy odcinek normalnotorowej linii kolejowej Soodevahe – Muuga o rozstawie 1435 mm z przeznaczeniem na ruch towarowy. Przebudowana zostanie istniejąca linia 1520 mm, powstaną drogi serwisowe i cała infrastruktur towarzysząca. Na terenie portu Muuga przewidziano też budynek zaplecza oraz sterowania ruchem.
– Połączenie terminalu towarowego Muuga z linią Rail Baltica ma strategiczne znaczenie dla Estonii. Jest to jedyne miejsce w Estonii, gdzie linia kolejowa zbudowana zgodnie z europejskim standardem połączy się bezpośrednio z portem morskim, umożliwiając swobodny przepływ towarów z portu bezpośrednio do Europy – mówi Anvar Salomets, szef Rail Baltic Estonia.
Połączenie zaprojektuje estońska firma AllSpark, a wartość kontraktu to 2,6 mln euro netto. Efektem prac będzie kompletna dokumentacja ze wszelkimi pozwoleniami i uzgodnieniami. Cały kontrakt ma zakończyć się we wrześniu 2027 r., ale stopniowe przekazywanie dokumentacji projektowej ma umożliwić rozpoczęcie prac budowlanych na początku 2027 r. Połączenie ma być gotowe w 2030 r.
– Połączenie Rail Baltica nadaje estońskiej logistyce nowy wymiar, czyniąc obszar portu Muuga bardziej konkurencyjnym węzłem transportowym. Dzięki terminalowi towarowemu Rail Baltiki istnieje możliwość ukształtowania korytarza towarowego łączącego północną i południową Europę, oferując nowe i bardziej przyjazne dla środowiska opcje dla operatorów ładunków zarówno w Estonii, jak i w Europie Zachodniej – mówi Valdo Kalm, szef portu w Tallinie.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii kolejowej, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie wspomnianych trzech państw dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm.
W sumie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.